Přeplněná Náchodská, zablokovaná křižovatka Bystrá,
prohánějící se auta postranními místními komunikacemi – to je obraz dnešní
složité dopravní situace v Horních Počernicích. Řidiči skřípají zuby a
spílají na všechny strany, místní samosprávu včetně starosty nevyjímaje. A kdo
za tento neobyčejný kolaps opravdu může ?
Odpověď hledejme někdy před desítkou i více lety. Nedávno
jsem vyjadřoval nadšení nad nečekanou a rychlou návštěvou nového ministra
dopravy Martina Kupky (ODS).
A připomněl jsem fakt, že v polistopadovém vývoji je to
první ministr dopravy, který se o dopravní problematiku naší městské části
upřímně zajímal. A právě pan ministr tolik zdůrazňoval potřebu kvalitní, včasné
a důsledné koordinace všech staveb, které pak v době realizace tak mocně
ovlivňují dopravní situaci uvnitř a při průjezdu obcí. Ptejme se tedy, kdo, že
je za tuto koordinaci v Praze zodpovědný. A zase musíme sáhnout do ještě
hlubší historie. Horní Počernice byly až do července 1974 samostatným městem ve
Středočeském kraji, okrese Praha – východ. Po jejich připojení k hlavnímu
městu Praze byla tzv. nadřazená komunikační síť (ulice Náchodská, Božanovská,
Bystrá, Ve Žlíbku i Bártlova) předána do správy Technické správy komunikací
(dále jen TSK), kterou si pro tyto účely hlavní město v minulosti zřídilo.
Správu komunikací pochopitelně včetně nutné koordinace s dalšími
komunikačními stavbami (dálnice, železnice). Například tolik proklínaný okruh
kolem Prahy má svůj ideový a projektový původ v zastaralém systému tzv.
Zákos z hloubi minulého století. A
jeho první část – právě to, co se nás dnes tolik dotýká a co je předmětem
populistických reakcí některých politiků, se dokončila a uvedla do provozu
v roce 1994. Že plány na Zákos byly nesmyslné a mohla se již tenkrát a
jednodušeji hledat vzdálenější varianta obchvatu metropole, to už dnes
nezměníme. A hledat skuliny v současných územních plánech obcí i měst ve
Středočeském kraji – to je opravdu „kumšt“. Uvidíme, i pan ministr pomoc
přislíbil.
Ale vraťme se zpátky ke koordinaci. Již
koncem devadesátých let vznikly plány na dopravní stavby, které by nám dnes
současnou svízel značně ulehčily. Narodil se plán na obnovu dálniční křižovatky
Beranka (ulehčila by m.j. dopravě z obcí východně od Horních Počernic a tím
snížila průjezdnost Náchodské), vznikl projekt odbočovacího ramene a podjezdu
pod okruhem v lokalitě IKEA východním směrem (rovněž by odlehčila
Náchodské) a konečně Správa železniční dopravní cesty připravovala projekt
podjezdu pod žel. tratí v ulici Bystrá (nepochybně i tato stavba by
ulehčila Náchodské). Všechny tyto významné stavby měla koordinačně dovést
k realizaci právě TSK, potažmo samospráva hlavního města Prahy.
Samozřejmě, že i místní samosprávy a státní správa v Horních Počernicích
měly tlačit investory k realizaci, ale přece jen větším pánem byla právě
TSK a příslušný dopravní náměstek primátora hl.m. Prahy.
Smutnou skutečností je fakt, že se nepostavilo nic. Kde zůstala ona koordinace
?
Kdo nevěří, ať
tam běží ! Na vlastní kůži se můžete přesvědčit, jak dokonale vedla koordinaci
TSK v případě mostu přes D 11 v ul. Božanovské. Aniž by měla
zajištěnou jakoukoliv formu následné výstavby nového mostu, starý most
v loňském roce zbourala. Bez náhrady. A opět se ptejme, kde je ona
koordinace a kdo vydal za naší městskou část souhlasné stanovisko ke zbourání
mostu starého, aniž by měl záruky v plnohodnotné náhradě, která se nyní
jen oddaluje a oddaluje. A mimochodem, TSK pod vlivem Magistrátu hl. m. Prahy
dodnes nebyla schopna převzít správu všech místních komunikací u městských
částí připojených k Praze v roce 1974 ! Ale to už není záležitosti
velkých staveb, i když finanční břemeno pro Horní Počernice je to obrovské.
A tak nám občanům
Horních Počernic (zdaleka ne jen řidičům) zůstaly oči pro pláč. Napraví vůbec
tento nešvar někdy někdo ?