Přes třicet let bojuje samospráva naší městské části o
zlepšení podmínek dopravní situace Horních Počernic na všech frontách. Ať byl v čele
obce starosta ten či onen či ona, nikdy se nepodařilo dosáhnout zásadních změn,
které by Horním Počernicím pomohly ke snížení negativních dopadů nadměrné tranzitní
dopravy všeho druhu i dalším vlivům, které našim občanům přinášejí každodenní
trable. Naopak! Dokončování ideově dávno překonaných plánů tranzitní dopravy ze
sedmdesátých či osmdesátých let přineslo další negativa, ať už třeba
v četnosti průjezdní dopravy, nebo nadměrných vlivů na životní prostředí.
Ejhle, nad
námi svítá! Skutečně – po návštěvě nového ministra dopravy Martina Kupky (ODS)
minulý týden v Horních Počernicích (mimochodem je to první návštěva
rezortního ministra v naší městské části od roku 1990!) existuje reálná
představa i příslib pro realizaci některých významných dopravních opatření,
která mohou Horním Počernicím se současnými problémy opravdu pomoci. Co se tedy
na počernické radnici s panem ministrem a dalšími politiky za ODS minulý
týden upeklo?
1. Propojení Horních Počernic přes novou
dálniční křižovatku Beranka ve směru na Klánovice a Šestajovice. Současný stav,
přes jistý pokrok v projektové a investiční přípravě obnovení dálniční
křižovatky Beranka, připomíná zamrzlý rybník. Jistě dobře míněný záměr –
projekt se zřízením komunikačního odpojení především osobní automobilové
dopravy ze sousedních obcí ve středočeském kraji z poděbradské silnice na
dálniční síť, má jistou trhlinu. Jde o nepochopení dopravních tahů ze
sousedních obcí na dálnici D 11, především od klánovických a šestajovických
samospráv. Zřejmě z obav o negativní vlivy na životní prostředí v jinak
ekologicky nezávadných obcích na východ od nás. Nu a pan ministr přichází, dá
se říci s optimálním řešením - přimknout tyto lokální dopravní tahy pro
především osobní průjezdní osobní dopravu k nově budované tzv. VRT –
vysokorychlostní železniční trati, která má i bude mít nesporně značnou
realizační prioritu i průchodnost. Nové propojení přes novou dálniční
křižovatku Beranka pak dostane jistě i dostatečnou ekologickou ochranu a občané
sousedních obcí mohou tyto dopravní tahy spokojeně a bez rizik zhoršení
životního prostředí užívat. To je
bezesporu nový a nadějný předpoklad úspěšné realizace dopravního komplexu
dálniční křižovatky Beranka.
2. Zřízení nové železniční zastávky na trati
Praha – Masarykovo nádr. – Lysá n. Labem v Horních Počernicích – Čertousích.
To není myšlenka pana ministra, ale její záměr hodlá významně podpořit a líbí se mu. Pozemky pro
oboustrannou zastávku v lokalitě Čertousy nabízí zdarma rodina
restituentů, která má na svém majetku – zdevastovaném zámečku podél Bártlovy
ulice a přilehlých pozemcích své rozvojové plány. Naší městské části by nová
zastávka přinesla kromě své základní funkce v uspokojení přepravy osob
z dnes již významnější lokality
Čertousy (už dávno nejsou zemědělskou
obcí) i naplnění dlouho neřešené tranzitní osobní dopravy z obcí i měst na
východ od Horních Počernic. Vždyť naše parkoviště u nádraží nafouknout nelze a
vidina rozsáhlejšího parkoviště u stanice Mstětice se rozplývá. Čili opět nová
a nečekaná naděje.
3. Pan ministr Kupka zcela bez pochyb pochopil
neúměrnou zátěž osobní dopravy na ulici Náchodská. Proto byl konsternován nad
neschopností pražské organizace Technické správy komunikací realizovat nový
most nad dálnicí D 11 v ul. Božanovské. Ačkoliv od pochybného zbourání
tohoto mostu (ne staršího než 40 let) uběhlo již více než tři čtvrtě roku,
výstavba mostu nového je stále v nedohlednu. Jak tato situace zatěžuje
právě Náchodskou ulici, o tom není třeba se přesvědčovat. V té souvislosti
pan ministr podpořil i projekt podjezdu pod železniční tratí v ulici Bystrá,
opět v režii Technické správy komunikací. Naopak vyjádřil jisté
pochybnosti nad možností realizovat další sjezd z dopravního uzlu dálniční
sítě nad komunikací Bystrá, i když toto propojení ve prospěch Horních Počernic
bylo v původním projektu.
4. Suma sumárum: zaplať pánbůh za návštěvu
pana ministra v Horních Počernicích. Opravdu se rozsvítilo světlo
v tunelu dopravních souvislostí, které až dosud nikdo dostatečně neřešil.
Jak se vyjádřil pan starosta Měšťan,
vidí v osobě pana ministra, současně komunálního politika ve Středočeském
kraji, velikou naději. Teď půjde o to, aby se k jednotlivým záměrům
vstřícně postavili zástupci dalších správních i investorských organizací na
všech úrovních, od hlavního města až po republikové instituce.